Dociski sprzęgła firmy LUK

Docisk sprzęgła przenosi moment obrotowy z silnika na wałek sprzęgłowy za pośrednictwem tarczy sprzęgła. Sprzęgło ze sprężyną tarczową zastąpiło konstrukcję ze sprężyną śrubową na początku lat 70. Od tego czasu zaczęto stosować sprężyny talerzowe, które zapewniały docisk podczas przekazywania momentu obrotowego z silnika. Zastosowanie sprężyny talerzowej oznacza wymierne korzyści dla kierowcy, który musi nacisnąć pedał sprzęgła z minimalną siłą z powodu mniejszego momentu, potrzebnego do jego wyłączenia.

W 1986 firma LuK pierwsza uruchomiła produkcję sprzęgła z samoczynną regulacją (SAC, Self-Adjusting Clutch). W sposób ciągły mierzony jest wzrost nacisku, potrzebnego do wyłączenia sprzęgła, który jest spowodowany narastającym zużyciem. Kompensowana jest też zmiana grubości materiału okładziny.

Zalety sprzęgła ze sprężyną tarczową firmy LuK

Sprężyna tarczowa jest odporna na duże prędkości obrotowe.
Teoretyczna żywotność sprężyny tarczowej jest nieskończenie długa.
Mały nacisk, w porównaniu do sprzęgła ze sprężyną śrubową, potrzebny do tego, aby rozłączyć sprzęgło (komfort).
Występuje mniej ruchomych elementów w porównaniu do sprzęgła ze sprężyną śrubową.