Dwumasowe koła zamachowe (ZMS)

Aby zapewnić równomierną pracę silnika, na jego wale korbowym zamontowany jest duży odlew – koło zamachowe. Przechwytuje ono energię kinetyczną, a następnie przekazuje ją dalej. Na kole zamachowym znajduje się specjalne koło zębate, tzw. wieniec, który służy do uruchamiania silnika. Bok koła zamachowego jest powierzchnią cierną, która łączy się z tarczą sprzęgła. W środku koła zamachowego znajduje się łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego.

Dwumasowe koło zamachowe
Drgania pojazdu, które występują w sposób nieunikniony przy niskich prędkościach, są odczuwane przeważnie jako sktukot lub zgrzytanie. Na początku lat 80-tych firma LuK opracowała nowatorskie rozwiązanie - dwumasowe koło zamachowe, które całkowicie eliminowało te objawy. Aktualnie jest ono zastosowane w co czwartym pojeździe europejskim. Firma LuK dostarcza je ponad 20 producentom pojazdów.
Dwumasowe koło zamachowe spełnia dwa zadania. Utrzymuje wieniec koła zamachowego do uruchomienia silnika i wytłumia cały układ napędowy. Tarcza koła zamachowego jest podzielona na dwie masy, które obracają się względem siebie pod kątem do 120° za pośrednictwem łożyska. Dwie rozłączone masy są sprzęgnięte z sobą za pomocą układu sprężyn obwodowych. Zapewnia to nie tylko tłumienie hałasu, ale także komfortową jazdę z niską prędkością w celu obniżenia zużycia paliwa.

Kompaktowe DKZ
Koło DFC (Damped Flywheel Clutch) to udoskonalona wersja dwumasowego koła zamachowego. Posiada zmontowane fabrycznie tarczę sprzęgła, moduł sprzęgła i śruby wału korbowego. Połączenie tych części zapewnia niezwykle zwartą konstrukcję, która znacząco ułatwia montaż.

Koła zamachowe do pojazdów użytkowych
Koło zamachowe pojazdu komercyjnego jest częścią oryginalnego wyposażenia i zapewnia cichą pracę silników takich marek, jak np. IVECO, MAN, Mercedes-Benz i Scania. Jest masywnym elementem odlanym z szarego żeliwa, którego funkcją jest zniwelowanie różnic prędkości obrotowych wału korbowego w skrajnych położeniach tłoka. Gwarantuje to równomierny ruch obrotowy oraz cichą pracę silnika bez dodatkowych przeciążeń.